Postarají se o vás nové moderní technologie v ordinacích stejně dobře jako personál? Na jaké preventivní prohlídky máte nárok a kolikrát do roka? Odpovídal MUDr. Ondřej Sobotka ve čtvrtek 24. 3. 2022 od 11.00

Chat je uzavřený24.03.2022 11:00

MUDr. Ondřej Sobotka, praktický lékař a zakladatel projektu virtuální sestra Emmy.

Postarají se o vás nové moderní technologie v ordinacích stejně dobře jako personál? Na jaké preventivní prohlídky máte nárok a kolikrát do roka? A co má pravidelná kontrola zahrnovat? Odpovídal MUDr. Ondřej Sobotka ve čtvrtek 24. 3. 2022 od 11.00.

MUDr. Ondřej Sobotka je praktický lékař a zakladatel projektu virtuální sestra Emmy, https://www.sestraemmy.cz/. Při své práci praktického lékaře se vždy snaží maximálně využívat moderní technologie a hledá efektivní způsoby vedení své lékařské praxe. Usiluje o to, aby se šikovná novátorská řešení dostala i do malých ordinací. Nyní především prostřednictvím virtuální sestry Emmy, chytrého systému pro zabezpečenou komunikaci mezi pacienty a lékařem, který nahrazuje email a do velké míry i telefon. Usnadňuje přístup pacientů k péči a zároveň šetří vzácný čas zdravotnickému personálu.

Chat

  • David z Liberce

    Dobrý den, pane doktore,

    jsem z malého města, ale můj lékař nestíhá zvedat telefony ani reagovat na e-maily. Jak ho mám přesvědčit, aby takovou službu využíval? A vyplatí se mu to finančně?

    Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    To je velmi dobrá otázka. Já jsem přesvědčený, že za ty nervy to stojí. Pravdou ale je, že systém virtuální sestry si ordinace hradí jako software. Na druhou stranu máme zkušenost, že v ordinaci nahradí práci sestřičky na půl úvazku, takže z tohoto pohledu se to vyplatí, protože je to 10-20x levnější řešení. Někteří lidé jsou ale ostražití ohledně novinek. Ale věřím, že i ve zdravotnictví se to změní. Můžete se pokusit panu doktorovi Emmy zmínit, že by pomohla jemu i sestřičce ušetřit až 2 hodiny denně. A rád používám to srovnání. Před 20 lety jsme byli vděční, že do banky můžeme alespoň volat. Dnes už by nás to vůbec nenapadlo a všichni používáme chytré aplikace, přes který svůj účet a platby ovládáme.

  • Marcela

    Dobrý den, v naší vesnické ordinaci se máme nyní nově objednávat online. Prý to má ušetřit starosti nám pacientům. Mně ale přijde, že si spíš ordinace šetří práci...

  • Host chatu

    Vážená paní Marcelo, ať už Váš lékař využívá jakoukoli online formu komunikace, určitě je to výhodou jak pro Vás, tak i pro samotnou ordinaci. Nové moderní technologie Vás dokážou bezpečně propojit s vaším lékařem, předat mu zabezpečeně informace od vás a pomohu vám s objednáním. Vy tak nebudete zbytečně čekat na telefonu při objednání termínu, ani podnikat zbytečné cesty přímo do ordinace. Zároveň vždy získáte všechny potřebné informace a pokyny předem, ať víte co Vás bude v ordinaci čekat. Díky tomu, že i ostatní pacienti komunikují s ordinací online, tak i vy se snáze do ordinace dovoláte, pokud budete mít akutní problém. Tím, že svůj požadavek zadáte přes Emmy, pomůžete personálu ordinace lépe se na Vás připravit a lépe Vám pomoci.

  • Petra K.

    Myslíte, že moderní technologie patří do ordinací? Nedovedu si představit mou 70ti letou babičku, jak se objednává k lékaři online. Díky

  • Host chatu

    Velice děkuji za tento dotaz. Je to totiž poměrně častý předsudek, že senioři nezvládají moderní technologie. Všechny tyto webové aplikace jsou velmi jednoduché a intuitivní. Například nejstaršímu uživateli naší virtuální sestry Emmy je 93let a konkrétně můj 70 letý strýc ocenil, že nemusí čekat, až v ordinaci jeho lékařka bude, ale v klidu si kdykoliv může napsat o recept. Chápu, že taková komunikace nevyhovuje každému. A to i bez ohledu na věk. Tím, že ostatní pacienti tyto online nástroje používají, se vaše babička snáze do ordinace dovolá a v ordinaci jí budou moci poskytnout ničím nerušené ošetření. Případně možná oceníte Vy možnost babičku u lékaře v online komunikaci a objednávání zastupovat a napsat jí o léky, které jí vyzvednete v lékárně a přinesete jí je. A nebo jí stejně k lékaři povezete Vy a tak si potřebujete vybrat termín Vy. A to přesně Emmy umožňuje.

  • Jozef Záprtek

    Dobrý den,

    mě by zajímalo jak to vůbec funguje v praxi. Zavolám na číslo a mluví se mnou "robot", který mě pak dále nasměruje....
    Chápu, že praktickému lékaři to ušetří čas, ale kolik to zabere času mě?
    Už tak jsme alergický, když volám operátorovi a ztvrdnu tam 15 minut na lince a kolikrát nic nevyřeším...
    Děkuji

  • Host chatu

    Velice děkuji za tuto otázku. Náš systém funguje jinak. Nejlépe bych Emmy připodobnil online bankovnictví. Právě proto, abych nemusel čekat na telefonu a postupně volit volby v menu virtuální ústředny, mohu se přímo přihlásit do aplikace na internetu a vybrat požadavek, který lékaři předám. A v rámci požadavku mohu lékaři snadno i vyfotit dokument, vyfotit vyrážku apod. Lékař díky tomu bude mnohem lépe vědět, zda Vás musí objednat a na kdy. Pokud ordinace využívá Emmy i k objednávání mohu si v některých případech rovnou vybrat i termín. Takže je to mnohem rychlejší a efektivnější i pro Vás.

  • Renata Chánová

    Dobrý den, pane doktore,

    podle čeho Sestra Emmy třídí dotazy a požadavky pacientů?
    Podle závažnosti, akutního vyšetření ... a automaticky podle toho rezervuje.
    Nejsem si jistá, zda můžu vždycky přesně vyjádřit svoji diagnózu a zda bude systém schopen efektivně vyhodnotit závažnost mého onemocnění ....

  • Host chatu

    Dobrý den, děkuji za tuto otázku. Sestra Emmy zatím nedělá klinická rozhodnutí, to zůstává plně v kompetenci sestry nebo lékaře v ordinaci. Emmy je pomáhá se základním tříděním požadavků na administrativní záležitosti, které snesou odklad a zdravotní obtíže, které ordinace chce řešit prioritně. Nemusíte se tedy bát, že se nepřesně vyjádříte. Emmy jen urychlí a utřídí přenos informací do ordinace. Lékař s Vámi později vše podrobnější vyřeší osobně nebo i třeba po telefonu.

  • Kristýna

    Dobrý den,

    na jaké preventivní prohlídky mám nárok a kolikrát do roka?
    Má na to vliv jakou mám pojišťovnu?

  • Host chatu

    Na preventivní prohlídku u praktického lékaře hrazenou pojišťovnou máte nárok jednou za dva roky. Rozsah vyšetření je dán vyhláškou. V rámci prevence doplní anamnézu, zkontroluje očkování, provede vyšetření celého těla. Měl by se při tom zaměřit především na onkologickou prevenci a vyloučení kardiovaskulárních onemocnění. Orientačně vyšetří i zrak a sluch. Podle věku a přidružených onemocnění pak provede ekg vyšetření a odběry krve, např. cholesterol, krevní cukr, krevní obraz. Měl by Vás upozornit i na další vyšetření. Dívky a ženy by neměly zapomínat na kontrolu u gynekologa minimálně jednou ročně od 15 let. Postupem let se preventivní prohlídky rozšiřují o další vyšetření. Některé zdravotní pojišťovny nabízí některá vyšetření třeba od nižšího věku, ale tyto programy se mění a většinou na ně své pojištěnce upozorňují.

  • Martina L.

    Dobrý den, můj lékař začal využívat aplikaci, přes kterou mám s ordinací komunikovat. Je to podle vás v dnešní době bezpečné? Posílat někam o sobě informace…

  • Host chatu

    Děkuji za Váš důležitý dotaz. Obvzláště v době množících se kyberútoků na zdravotnická zařízení. I toto je důvod, proč v ordinaci preferuji používání Emmy a ne například emailovou komunikaci, která je nejčastějším zdrojem ransomového útoku. U Emmy se nemáte čeho bát. Veškerá data jsou uložená a zašifrovaná v profesionálních data centrech na zabezpečených serverech v rámci EU, kde k nim nikdo další nemá přístup. Zatímco do vašeho počítače by se hackeři dostali snadno, data centra mají pokročilou profesionální ochranu.

  • Jindřich O.

    Dobrý den,

    funguje tato technologie (Emmy) úspěšně v jiné zemi ?
    Máte nějaké srovnání?

  • Host chatu

    Děkuji za tento dotaz. Přestože jsme Emmy vytvářeli jako skupina lékařů v ČR, aniž bychom věděli co se děje ve světě, tak nyní vidíme, že na různých místech po světě se objevily podobné služby, protože covidová pandemie vznik těchto služeb urychlil. Je vidět, že postupy z jiných odvětví (např. bankovnictví, online obchod...) pronikají spontánně i do zdravotnictví.

  • Tomáš T

    Dobrý den, za rok mi bude 50 let a klasická prevence u mého doktora už prý nestačí. Na jaké další vyšetření bych si měl zajít?

    Děkuji za radu.

  • Host chatu

    Stejně tak jako jste byl zvyklý do teď, každé dva roky byste měl podstoupit preventivní prohlídku u praktického lékaře, který s Vámi i vzhledem k tomu, že Vás zná probere další postup. Obecně mohu ale říci, že v 50 letech byste ideálně měl podstoupit kolonoskopické vyšetření, které je daleko nejpřesnější v odhalení časných stádií rakoviny tlustého střeva, případně ho může nahradit výrazně méně přesný screeningové vyšetření testu okultního krvácení ve stolici – TOKS, od 55 let pak jednou za dva roky. Nově můžete využít návštěvu lékaře v 50 letech na očkování proti klíšťové encefalitidě, kterou od ledna 2022 začaly pojišťovny proplácet. V rámci laboratorních vyšetření lékař zkontroluje funkci ledvin odběrem sérového kreatininu a zkontroluje krevní cukr a krevní tuky (cholesterol)

  • Michaela z Říčan

    Dobrý den, pane doktore,

    předpokládám, že sestru Emmy už delší dobu využíváte.
    Jaké jsou nejčastější reakce pacientů, jaké výhody jim to přineslo?
    Kolik pacientů takto denně odbavíte?
    Děkuji

  • Host chatu

    Děkuji za tuto otázku. V naší ordinaci na pražském Chodově funguje Emmy od prosince roku 2020 a od prvního dne se velmi efektivně zapojila do chodu naší ordinace. Naši pacienti tuto novinku velmi kvitují, a to i senioři. Největší výhodou je samozřejmě to, že nemusím čekat, až se dovolám do ordinace. Pro objednání si mohu sám vybrat termín, který mi vyhovuje, případně ho mohu později změnit a nemusím kvůli tomu znovu volat. Žádný jiný systém v ČR takto komplexně pacienty není schopen obsloužit. Běžně denně díky Emmy vyřídíme kolem 40-50 požadavků pacientů. Ve vlnách covidu to ale bylo i ke stovce požadavků za den. Díky Emmy jsme to ale zvládali, což by jen s telefonem reálné nebylo.

  • Lenka P.

    Dobrý den, občas se setkávám s termínem spádovost. Má obvodní lékař právo mě odmítnout ošetřit, když nebydlím ve městě, kde má ordinaci?

    Děkuji za odpověď.

    Lenka

  • Host chatu

    Je skutečně praktické mít svého praktického lékaře za rohem. Když Vám bude špatně, tak se Vám nebude chtít trmácet do jiného města za svým lékařem. A i když systémy jako virtuální sestra Emmy do určité míry umožňují některé banality ošetřit i na dálku, v mnoha situacích je nutné a bezpečnější ordinaci navštívit osobně. Zároveň Vás lékař může odmítnout registrovat i z důvodu, že by se registrací zavazoval k případné nutnosti návštěvní služby u Vás, což není v jeho silách. Ale rozdělení ulic do obvodů a příslušnost podle adresy k jednomu lékaři je již minulostí a pacient má právo svobodného výběru svého lékaře. Označení obvodní lékař - “obvoďák” - již patří hluboké minulosti. Ošetřit pacienta v ohrožení života má ale povinnost každý lékař kdykoliv a kdekoliv bez ohledu na registraci nebo spádovost.

  • Martin Z.

    moje maminka má už 84 let, takže k lékaři ji musím objednávat já.
    Mohu ji objednávat pod svým nebo jejím profilem?

  • Host chatu

    Děkuji za tento dotaz. Emmy umožňuje i zastupování pacientů, nejčastěji právě rodinných příslušníků. Do Emmy se tedy přihlašte sám za sebe a v ordinaci požádejte o zastupování pro svou maminku, kterou pak budeme moci online objednávat nebo za ní žádat o recepty na léky. Ordinace také bude velmi dobře vidět, zda žádáte za sebe nebo za maminku.

  • Václav Zrzavý

    Dobrý den,

    Co když nikdo z ordinace nereaguje? dostanu přes aplikaci informaci, že je ordinace zavřená, například z důvodu dovolené či nemoci?
    A co je vůbec nezbytné udělat abych mohl aplikaci používat?

  • Host chatu

    Děkuji za tento dotaz. Všichni víme, jak je to frustrující, když volám do ordinace a nikdo to nezvedá a netuším co se děje. V Emmy má ordinace možnost nastavit ve svém profilu informaci o tom, že má například dovolenou a kdo lékaře v čase nepřítomnosti zastupuje. Požadavků se nám ale v některých obdobích v ordinaci nashromáždilo každý den opravdu velké množství a nestíháme reagovat okamžitě. Obvykle se snažíme reagovat do 24 hodin. Každopádně, pokud na Váš požadavek v Emmy nikdo nereaguje a Váš zdravotní stav to vyžaduje, pokuste se kontaktovat ordinaci telefonicky nebo v urgentních případech samozřejmě neváhejte použít linku záchranné služby 155.

  • Dana z Orlové

    Dobrý den,

    kolik praktických lékařů službu využívá?
    Mohou tam být přihlášení i specialisté?

  • Host chatu

    Děkuji za tento dotaz. Emmy je velmi univerzální a může ji využít ordinace jakékoliv specializace. Zrovna dnes se bude zapojovat jedna ordinace gynekologie. Emmy využívají psychiatři, neurologové, dermatologové, stomatologové, pediatři. Praktických lékařů je v současné chvíli asi 150 po celé ČR. Můžete tedy na Emmy upozornit všechny lékaře, ke kterým se objednáváte, zda by ji nechtěli vyzkoušet ve své ordinaci.

  • DENMARK

    Proč ten název Emmy?

  • Host chatu

    Dobrá otázka :) Souvisí s rodinnými vazbami mého spoluzakladatele. Vedli jsme o názvu v našem týmu bouřlivé diskuze a zvažovali i jména některých seriálových setřiček :) Ale nakonec se prosadila Emmy a myslím, že je se to povedlo. Je to krásné jméno.

  • ANTI

    Jak je zajištěna bezpečnost a osobní údaje v projektu virtuální sestra Emmy?

  • Host chatu

    Děkuji za výbornou otázku. Bezpečnost dat je pro nás jednou z priorit. Přímo na webu www.sestraemmy.cz je odpověď na tuto otázku: Dbáme na vysoký standard bezpečnosti dat. Emmy běží na platformě AWS, která lze bez nadsázky označit jako technicky nejvyspělejší platformu tohoto typu na světě, a je zároveň držitelem bezpečnostních certifikací ISO 27001, ISO 27017 a ISO 27018. Proto jsou stejné služby AWS používány poskytovateli bankovních, finančních a zdravotnických služeb po celém světě. Plné šifrování všech přenosů dat jsou samozřejmostí a dbáme na to, abychom od začátku naplnili všechny právní povinnosti v oblasti ochrany osobních údajů (zejména GDPR). Hlavním správcem vašich dat v Emmy zůstává i nadále váš lékař.

  • GF

    V čem se můžou moderní technologie postarat lépe než personál a v čem hůře?

  • Host chatu

    Dobrý den, moderní technologie napomáhají nám jako personálu. Usnadní a urychlí triviální záležitosti jako identifikace pacienta, předání základních informací k návštěvě. Emmy zatím nezastane zdravotníky v rozhodování o diagnóze a léčbě. Ale i na tomto poli již vidíme vývoj nových technologií, které za pomoci umělé inteligence napomáhají zdravotníkům stanovovat diagnózu. Takže uvidíme, kam se vývoj dále bude ubírat.




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle najdete >


Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov